Klachten

Bij Jeugdx vinden we het belangrijk dat ons personeel hun werk zo goed mogelijk uitvoeren. Daar zijn we elke dag scherp op en investeren veel in de kwaliteit van onze begeleiding. Toch kan het soms voorkomen dat je niet tevreden bent over hoe je geholpen wordt door ons. Denk hierbij aan hoe je bejegend wordt door jouw begeleider of dat afspraken niet nagekomen worden. Wij kunnen ons goed voorstellen dat dit tot frustraties kan leiden en adviseren je ook om dit in eerste instantie altijd bespreekbaar te maken met jouw begeleider.

Het kan echter voorkomen dat dit niet tot een gepaste oplossing komt en daar hebben we een klachtenprocedure voor ontwikkelt.

Klacht indienen

Het indienen van een klacht kan zowel mondeling als schriftelijk gebeuren, waarbij de klacht betrekking heeft op de dienstverlening, gedragingen en of uitlatingen van onze medewerkers..

De klacht kun je binnen 14 dagen na het incident waarop de klacht betrekking heeft, worden ingediend, bij je begeleider, zorgcoördinator of bij het management van Jeugdx om in behandeling genomen te worden. Vervolgens streven we er naar je binnen 14 dagen reactie te geven met de vervolgstappen die genomen zullen worden.

Jeugdstem vertrouwenspersoon

Wanneer je samen niet tot een oplossing komt, of het niet de voorkeur heeft om de klacht met je begeleider, zorgcoördinator of het management van Jeugdx te bespreken dan kun je contact opnemen met een onafhankelijke vertrouwenspersoon van Jeugdstem. De vertrouwenspersoon heeft een onafhankelijke positie en zal hierdoor nooit partij kiezen.

Over Jeugdstem
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij hen terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan meegaan naar gesprekken met de gemeente of een hulpverlener. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente. 

Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Jeugdx.

Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:                                         

  • geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
  • ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
  • geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
  • draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;

Zo bereik je Jeugdstem

  • Bel gratis naar 088 – 555 1000
  • Chat met een vertrouwenspersoon via jeugdstem.nl De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.

Hoe dien je een klacht in?

Mondeling een klacht indienen

Neem contact op met jouw begeleider, teamleider of met de vertrouwenspersoon van Jeugdstem en geef aan dat je een klacht hebt en waar de klacht betrekking op heeft. Diegene neemt dan de klacht in behandeling en deze wordt dan met het management van Jeugdx besproken.

Schriftelijk een klacht indienen

Wil je liever de klacht schriftelijk indienen, vraag dan het klachtenformulier aan je begeleider of stuur een e-mail via de contactpagina en schrijf bij het onderwerp “klacht”. In jouw mail of klachtenformulier geef je dan aan waar de klacht betrekking op heeft. Jouw klacht komt dan automatisch terecht bij het management.

Hoe ziet dit proces er dan uit??

1. Het streven is om binnen enkele dagen na het indienen van de klacht jou schriftelijk op de hoogte te brengen dat de klacht is ontvangen.

2. Jouw begeleider en het management bespreken de klacht, de begeleider mag geen mededelingen doen over de klacht en de behandeling hiervan in het openbaar.

3. Binnen 14 dagen na indienen laten wij schriftelijk weten of de klacht in behandeling wordt genomen en wat de vervolgstappen zullen zijn.

4. Nadat de vervolgstappen zijn ondernomen wordt je gevraagd hoe je vind dat de klacht is opgepakt en of de klacht verholpen is. Mocht jouw klacht niet voldoende afgehandeld zijn en je ziet geen mogelijkheid meer dat het samen met Jeugdx opgelost kan worden, kun je je wenden tot Klachtenportaal Zorg. Dit is een onafhankelijke organisatie die jouw klacht dan in behandeling neemt. Klik hier voor meer informatie. Ons id nummer is 13133.

Bezoekadres
Jeugdx
Velperplein 23
6811 AH  Arnhem
085-0501610
×